Jak założyć sklep internetowy?

0
784
jak założyć sklep internetowy

Większość sklepów internetowych działa w oparciu o oprogramowanie na licencji Open Source z lub platformy e-commerce typu SaaS w abonamencie, jak Sky-Shop. Drugie ze wspomnianych rozwiązań pozwala stosunkowo tanio, łatwo i szybko otworzyć własny sklep w sieci. Jak założyć sklep internetowy w abonamencie?

Dlaczego warto założyć sklep internetowy na abonament?

Powodów, dla których warto założyć sklep internetowy na platformie e-commerce typu SaaS, jest co najmniej kilka. Oprogramowanie w abonamencie Sky-Shop:

  • podobnie jak to, które można pobrać za darmo, oferuje wszystkie niezbędne w e-handlu funkcje;
  • jest proste w obsłudze, oparte o intuicyjny, łatwy do opanowania przez każdego interfejs;
  • umożliwia samodzielne założenie sklepu internetowego – bez pomocy programisty czy grafika;
  • dostarczane jest w pakiecie z wieloma dodatkowymi funkcjami – hostingiem i serwerem pod stronę, skrzynkami pocztowymi, mini księgowością czy bramką płatności;
  • pozwala na prowadzenie sprzedaży w wielu kanałach – nie tylko e-sklepie, ale także na Allegro, OLX czy Facebooku; 
  • jest na bieżąco aktualizowane i serwisowane, a rzadkie awarie i błędy naprawiane są błyskawicznie;
  • jest objęte wsparciem technicznym, z którego można korzystać częściowo lub w całości bezpłatnie. 

Ile kosztuje założenie sklepu na Sky-Shop? 

Jedyne, za co należy zapłacić to

  • oprogramowanie e-commerce ze wszystkim, co jest wliczone w jego cenę (m.in. blogiem, newsletterem, systemem rabatowym);
  • domena i certyfikat SSL – dodatki niezbędne do uruchomienia sklepu internetowego w oparciu o platformę e-commerce typu SaaS;
  • logotyp sklepu – kluczowy element identyfikacji wizualnej, który pozwoli wyróżnić nową markę na tle innych.

Korzystanie z oprogramowania sklepu internetowego Sky-Shop kosztuje od 49 zł miesięcznie. Domena (adres internetowy) i certyfikat to wydatki rzędu od kilkudziesięciu do kilkuset złotych na rok. Za logotyp sklepu płaci się zaś tylko raz – dokładnie tyle, na ile wycenił swoją pracę wybrany wykonawca. 

W całkowity koszt założenia sklepu internetowego warto też wliczyć pozostałe wydatki, które mogą, ale nie muszą być poniesione przy jego uruchamianiu. Można do nich zaliczyć między innymi koszty:  

  • związane z założeniem firmy (np. rejestracją spółki, jeśli chce się ją otworzyć); 
  • zatowarowania sklepu (w przypadku sprzedaży produktów z własnego magazynu);
  • legalizacji biznesu (np. zakupu kasy/drukarki fiskalnej, jeżeli jest konieczny). 

Wszystkie z wyżej wymienionych można jednak pominąć otwierając sklep internetowy w dropshippingu prowadzony w ramach działalności nierejestrowanej. Należy natomiast pamiętać o tym, by wybrać produkty nieobjęte obowiązkowym opodatkowaniem VAT i koniecznością sprzedaży rejestrowanej przy użyciu kasy fiskalnej.

Jak założyć sklep internetowy na abonament?

Co trzeba zrobić, by otworzyć sklep internetowy na platformie Sky-Shop? 

  • Założyć konto na stronie oprogramowania, aby otrzymać dostęp do panelu administracyjnego niemal gotowego do działania sklepu;
  • Dostosować sklep do swoich potrzeb przy pomocy intuicyjnego kreatora strony z możliwością edycji treści i grafik czy modyfikacji rozmieszczenia elementów;
  • Znaleźć i zarejestrować domenę (czyli adres internetowy, pod którym będzie działał budowany sklep), a następnie podpiąć ją pod sklep w panelu platformy;
  • Wykupić certyfikat SSL z ubezpieczeniem danych i zainstalować w oparciu o tutorial dostępny na stronie oprogramowania;
  • Zatowarować sklep wprowadzając produkty do katalogu ręcznie lub automatycznie (w ramach integracji systemu dostawcy z oprogramowaniem);
  • Opracować regulamin i politykę prywatności – można zlecić ich przygotowanie dostawcy oprogramowania (za dodatkową opłatą);
  • Skonfigurować bramkę płatności w panelu administracyjnym  – można skorzystać z wbudowanej w oprogramowanie;
  • Wybrać metody dostaw, a następnie połączyć oprogramowanie e-commerce z systemami firm kurierskich lub brokerów, z których usług zamierza się korzystać.
  • Włączyć sklep i dokonać pierwszego zamówienia, by sprawdzić, czy z wszystko działa we właściwy sposób i dokonać niezbędnych poprawek. 
  • Dopełnić formalności niezbędnych przed rozpoczęciem sprzedaży – np. założyć firmę, zarejestrować się w VAT, kupić kasę lub drukarkę fiskalną.

O czym jeszcze pamiętać zakładając sklep internetowy? 

Przy zakładaniu sklepu internetowego warto też zwrócić uwagę na inne aspekty.

Warto rozważyć np. kwestie związane z SEO. Przemyślane drzewo kategorii powinno ułatwić pozycjonowanie produktów w katalogu. Przyjazne adresy url zostaną docenione przez wyszukiwarki, a zmniejszenie wagi grafik o połowę wpłynie pozytywnie na ocenę szybkości działania strony. 

Na starcie poleca się także zainwestować w reklamy poszerzające zasięgi. Kampania Google Ads dla nowego sklepu internetowego powinna potrwać minimum kilka tygodni i mieć nienachalny charakter. Jej celem jest zainteresowanie konkretnego typu odbiorców – by wiedzieć, jakich, należy zdefiniować grupę docelową sklepu

Dobrze również zadbać o przyjazny wizerunek marki – zastanowić się nad jej językiem, identyfikacją wizualną i charakterem. Proces budowania marki, powinno się rozpocząć jeszcze przed założeniem sklepu internetowego, np. w mediach społecznościowych. Świetnie nadają się do tego celu Facebook czy Instagram.

Podsumowanie 

Sklep internetowy najlepiej założyć na oprogramowaniu w abonamencie, jak Sky-Shop – takie rozwiązanie ma bowiem mnóstwo mniej i bardziej oczywistych zalet. Przede wszystkim jednak, pozwala całkowicie samodzielnie założyć sklep internetowy dopasowany do własnej wizji i oczekiwań. Otwieranie sklepu na abonament ogranicza się do wykonania 10 prostych, wspomnianych w artykule kroków – start w e-commerce nigdy nie był tak łatwy!