5 pomysłów na sprzedaż bez działalności gospodarczej

0
2612
co można sprzedawać bez działalności

Zawsze marzyło Ci się prowadzenie własnego biznesu, ale boisz się ryzyka i jego ewentualnych konsekwencji? Właśnie dla takich osób jak Ty powstała koncepcja działalności nierejestrowanej, która pozwala wejść na rynek bez konieczności zakładania firmy. Rozwiązanie to świetnie sprawdza się między innymi w branży e-commerce.

Chcesz spróbować w niej swoich sił? Dowiedz się, co można sprzedawać bez działalności gospodarczej!

Sprzedaż bez działalności gospodarczej – jaki asortyment wybrać?

Decydując się na prowadzenie działalności nierejestrowanej, nie musisz deklarować żadnych kodów PKD. Co to oznacza? Swój asortyment możesz dowolnie zmieniać bez konieczności przechodzenia przez jakiekolwiek procesy biurokratyczne. W towary zaopatrzysz się w hurtowniach dropshippingowych lub tradycyjnych, lecz do wyboru masz także sprzedaż produktów wykonywanych samodzielnie.

Jakie kategorie sprawdzą się najlepiej w przypadku działalności nieewidencjonowanej?

Skoro sprzedaż bez działalności ma być dla Ciebie szansą na bezpieczne przetestowanie pomysłu na własny biznes, musisz unikać zbędnych kosztów i kłopotliwych formalności. Wybierz zatem asortyment, który:

  • można sprzedawać bez konieczności rejestracji na kasie fiskalnej,
  • nie wymaga statusu aktywnego płatnika VAT,
  • nie wiąże się z koniecznością uzyskania dodatkowych koncesji i pozwoleń.

Na podstawie powyższych zasad możesz od razu zrezygnować ze sprzedaży np. biżuterii z metali szlachetnych, elektroniki czy alkoholu. Na drugim końcu skali znajdą się natomiast:

1. Materiały cyfrowe

Sprzedaż plików cyfrowych to doskonały pomysł dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcą wejść na rynek, korzystając z działalności nierejestrowanej. Koszty pozyskania asortymentu tego typu są właściwie zerowe, co pozwoli Ci zmaksymalizować zyski. Zauważ, że unikasz także konieczności magazynowania produktów oraz organizowania i opłacania dostaw.

Jeśli korzystasz z inteligentnego oprogramowania do zarządzania sklepem, system samodzielnie prześle klientowi zamówione materiały w momencie dokonania przez niego transakcji. Jak widzisz, interes kręci się sam, a Ty możesz w tym czasie albo pracować nad przyszłą strategią marketingową, albo skupić się na innych obowiązkach, takich jak praca na etacie czy studia.

W ramach sprzedaży materiałów cyfrowych możesz oferować swoim klientom między innymi:

  • e-booki,
  • grafiki komputerowe,
  • materiały wideo,
  • pliki muzyczne,
  • tutoriale i szkolenia.

W przypadku działalności tego typu musisz pamiętać o zamieszczeniu w regulaminie sklepu punktu, w którym klienci zrzekają się prawa do zwrotu produktu w terminie 14 dni od daty zakupu.

2. Ubrania i dodatki

Odzież stanowi najczęściej kupowaną kategorię produktów w sieci. Jej sprzedaż zawsze wydaje się więc dobrym pomysłem, choć trzeba mieć świadomość, że wiąże się ona z ogromną konkurencją. Innym wyzwaniem są stosunkowo częste zwroty dokonywane przez klientów. Niemniej, tego typu działalność nierejestrowana nie wymaga ani kasy fiskalnej, ani opłacania podatku VAT.

Możesz więc śmiało zaoferować konsumentom albo odzież z hurtowni, albo ręcznie wykonywane ubrania i dodatki. Te ostatnie zagwarantują Ci najwyższe marże i zredukują problem konkurencji. Jeśli hamuje Cię brak odpowiednich zdolności manualnych, kup po prostu profesjonalną drukarkę i zajmij się sprzedażą koszulek z personalizowanymi grafikami.

3. Produkty hand made

W ramach działalności nieewidencjonowanej możesz handlować rękodziełem nie tylko pod postacią ubrań i dodatków. Inne kategorie produktów sprawdzą się równie dobrze, ponieważ ich unikalność zagwarantuje Ci pewną przewagę na rynku.

Zminimalizujesz także koszty pozyskania asortymentu, a to przełoży się oczywiście na proporcjonalnie wyższe zyski. Aby sprzedawać artykuły hand made, musisz mieć tylko zaufanie do swojego talentu. Zainteresowaniem konsumentów cieszą się przede wszystkim:

  • biżuteria i ozdoby,
  • gadżety do domu,
  • personalizowane albumy,
  • plakaty i obrazy,
  • zabawki.

Jeśli masz jednak pomysł na stworzenie zupełnie innej oferty, zrób to! Im ciekawsza propozycja, tym większą popularność może zdobyć.

4. Meble i dekoracje

Działalność nierejestrowana świetnie nadaje się też do okazjonalnej sprzedaży mebli i innych elementów wyposażenia domu. Niewielki sens ma zamawianie ich w hurtowniach, ale jeśli wykonujesz je samodzielnie, możesz w ten sposób spokojnie dorobić do etatu.

Uważaj tylko na ewentualne zwroty od klientów, ponieważ tego typu produkty cechują się dużymi gabarytami i zajmują sporo miejsca. Zanim zaczniesz sprzedaż, zadbaj więc o miejsce do ich przechowywania.

5. Artykuły okolicznościowe

Warto wspomnieć także o produktach sezonowych i okolicznościowych, których sprzedaż opłaca się wyłącznie w określonych porach roku. Nie ma sensu prowadzenie działalności gospodarczej, jeżeli generuje ona przychody tylko w wybranych miesiącach.

Lepiej zdecydować się na działalność nieewidencjonowaną, która nie wymaga na przykład opłacania ZUS-u niezależnie od wyników finansowych.

Sprzedaż sezonowa może obejmować takie kategorie produktów jak:

  • ozdoby bożonarodzeniowe,
  • akcesoria ogrodowe,
  • stroje karnawałowe
  • itp.

👉 Przeczytaj także: Co najlepiej sprzedawać na Allegro?

Jak sprzedawać w Internecie bez działalności gospodarczej?

Jeśli zastanawiasz się nad tym, jak sprzedawać bez firmy, musisz przede wszystkim wiedzieć, że działalność nierejestrowana niesie ze sobą liczne ograniczenia. Chodzi przede wszystkim o limit przychodów wynoszący w 2022 r. jedynie 1505 zł miesięcznie.

To połowa stawki minimalnej brutto. Jak widzisz, prowadząc sprzedaż w takiej formie, nie jesteś w stanie się utrzymać. Działalność nieewidencjonowana służy wyłącznie przetestowaniu pomysłu na biznes bez ryzyka. Może też stanowić dodatkowe źródło dochodu lub kieszonkowego. Wszystko zależy od Twojej aktualnej sytuacji zawodowej.

Zaleta prowadzenia działalności nierejestrowanej polega przede wszystkim na unikaniu formalności i składek na ZUS. Korzyści te sprawiają, że swoich sił w biznesie możesz spróbować bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek kosztów. W przypadku niepowodzenia nie grożą Ci również żadne negatywne konsekwencje.

Gdzie sprzedawać bez firmy?

Sprzedaż bez działalności możesz prowadzić w wielu miejscach w Internecie. Tak naprawdę masz do dyspozycji dokładnie te same kanały co każda firma, a różnice w dostępie do nich są minimalne:

  • Własny sklep internetowy – czyli podstawowy kanał sprzedaży, na którym należy oprzeć swoją działalność. To przestrzeń, która zapewnia Ci stuprocentową niezależność. Korzystając z nowoczesnego oprogramowania SaaS, szybko założysz własną stronę internetową i zintegrujesz ją z dodatkowymi kanałami sprzedaży.
  • Portale sprzedażowe – największe różnice pomiędzy możliwościami firm i sprzedawców niezarejestrowanych pojawiają się właśnie w kategorii marketplace’ów. Największa platforma tego typu w Polsce, czyli Allegro, wyraźnie faworyzuje przedsiębiorców, a oferty osób fizycznych coraz częściej ogranicza do znacznie słabiej widocznego serwisu Allegro Lokalnie. Empik z kolei podejmuje współpracę jedynie z wybranymi sklepami, co pozostawia prywatnych sprzedawców całkowicie bez szans. Warto pamiętać jednak o innych portalach, np. przeznaczonych dla miłośników rękodzieła (m.in. Etsy), które doskonale nadają się do prowadzenia działalności nierejestrowanej.
  • Sklep na Facebooku – w Polsce funkcja ta ma jedynie znaczenie marketingowe, ponieważ użytkownicy nie mogą składać zamówień bezpośrednio w serwisie. Niemniej mają okazję zapoznać się z atrakcyjnym katalogiem produktów i przejść z niego bezpośrednio do transakcji w Twoim sklepie.

👉 Przeczytaj także: Skuteczna sprzedaż na Allegro – poradnik

Testując swój pomysł na e-commerce, pamiętaj, że najlepsze efekty daje tak zwana sprzedaż wielokanałowa. Zadbaj więc o funkcjonalne oprogramowanie abonamentowe, które pozwoli Ci zintegrować własny sklep z innymi serwisami, a w przyszłości szybko i skutecznie rozwijać firmę!