Z perspektywy konsumenta kod EAN ma jedynie znaczenie przy kasie sklepu stacjonarnego. Dzięki niemu produkt może zostać nabity na paragon i sprzedany. Z punktu widzenia przedsiębiorcy jest to jednak bardzo istotny element, który okazuje się niezbędny w kluczowych procesach logistycznych, a także podczas wystawiania towarów na sprzedaż. Co każdy właściciel e-commerce’u powinien wiedzieć o kodach EAN?
Spis treści artykułu
Kod EAN – co to takiego?
Kod EAN jest dobrze wszystkim znanym kodem kreskowym, który znajduje się na etykietach sprzedawanych produktów. Jego nazwa to skrót od European Article Number – terminu odnoszącego się do systemu europejskich kodów towarowych. Został on opracowany w 1977 roku na wzór działającego w USA i Kanadzie kodu UPC, który przedstawiany jest w formie cyfr i/lub kodu kreskowego.
W lutym 2005 roku doszło jednak do ujednolicenia obu systemów – EAN i UPC. Do obiegu trafiły rozpoznawalne na całym świecie numery GTIN (Global Trade Item Number).
Z czego składa się kod EAN?
Kod EAN to ciąg cyfr, które kodowane są za pomocą kresek. Może składać się z 8, 12, 13 lub 14 cyfr, co decyduje o jego rodzaju. Popularny EAN-13 obejmuje oczywiście 13 cyfr, spośród których:
- Pierwsze 2 – 3 cyfry definiują jednostkę GS1, czyli kod kraju (w przypadku Polski jest to 59 lub 059). Co istotne, kategoria ta nie oznacza, że dany produkt został w tym kraju wyprodukowany.
- Kolejne 4– 7 cyfr to identyfikator producenta lub dystrybutora, nadawany przez GS1. Określa firmę, która odpowiada za wyprodukowanie artykułu lub jego dystrybucję.
- Następne 5 – 7 cyfr nadaje w zależności od własnych potrzeb producent lub dystrybutor, który uzyskał na to zgodę GS1.
- Ostatnia cyfra jest cyfrą kontrolną, którą oblicza się zgodnie z ustalonym przez GS1 wzorem.
Każdy, kto chce zidentyfikować podmioty odpowiedzialne za dany produkt, może skorzystać z wyszukiwarki kodów EAN, dostępnej na stronie internetowej GS1. Wpisując w niej numer GTIN artykułu znajdujący się pod kodem kreskowym, dowiesz się, kto go nadał i jak skontaktować się z wybraną firmą.
Zastosowanie kodów EAN i GTIN
Produkty oznaczone kodem EAN i numerem GTIN na całym świecie można w łatwy sposób zidentyfikować. System ten przydaje się więc między innymi do:
- rejestrowania stanów magazynowych,
- monitorowania towarów podczas transportu,
- grupowania produktów w kategorie,
- pozycjonowania produktów w Internecie.
Co istotne, podawania kodów EAN wymagają marketplace’y i porównywarki cenowe. Sprzedawcy zainteresowani handlem na Allegro czy Ceneo powinni mieć to na uwadze podczas przygotowywania swoich strategii biznesowych.
Kod EAN – jak uzyskać?
Jak już wiesz, kody EAN przydają się w procesach logistycznych i działaniach sprzedażowych online. Aby móc wykorzystać ich potencjał, musisz się najpierw dowiedzieć, jak je uzyskać. Zazwyczaj jest to bardzo proste, ponieważ kody EAN dostarczają producenci i dystrybutorzy, u których kupujesz towar. Najczęściej umieszczają je na przykład w swoich katalogach i cennikach, a także w plikach z danymi produktowymi, które wgrywasz do sklepu.
Jeśli otrzymasz od hurtowni lub producenta towary, które nie posiadają kodów EAN, do dyspozycji masz 2 rozwiązania:
Rezygnacja ze sprzedaży
Pierwsza możliwość polega na rezygnacji ze sprzedaży tych produktów, które nie zostały opatrzone kodami EAN. Wbrew pozorom wcale nie oznacza to żmudnej pracy, polegającej na szczegółowej selekcji towarów. Wystarczy, że w swoim oprogramowaniu sklepowym wykluczysz pobieranie artykułów nieposiadających kodów EAN. Dzięki temu na Twojej stronie pojawią się wyłącznie w pełni oznaczone produkty.
Uzyskanie kodów EAN w GS1
Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby samodzielnie nadać wybranym produktom kody EAN. W tym celu należy zgłosić się do GS1 i wypełnić wniosek o przyznanie indywidualnego prefiksu oraz puli numerów do wykorzystania. Na tym etapie niezbędne okażą się dane kontaktowe Twojej firmy, numer REGON oraz wysokość przychodów z działalności. Przed uruchomieniem takiej procedury policz swoje artykuły i zastanów się, które kody będą dla nich najbardziej odpowiednie. Pomogą Ci w tym wskazówki, które znajdziesz na stronie GS1.
Pamiętaj, że uzyskiwanie kodów EAN wiąże się z koniecznością ponoszenia pewnych kosztów. GS1 pobiera mianowicie opłaty rejestracyjne oraz roczne. Ich wysokość zależy od liczby kodów i od przychodów firmy.
Kod EAN – Allegro
Allegro to przykład portalu zakupowego, na którym działa tak zwana produktyzacja. Polega ona na tym, że użytkownicy mogą w łatwy sposób porównać wszystkie oferty dotyczące tego samego artykułu. System działa właśnie dzięki kodom EAN, które pozwalają serwisowi przypisać poszczególne aukcje do konkretnych produktów. Z tego względu podawanie kodów EAN jest na Allegro obowiązkowe w kategoriach obsługujących produktyzację.
Największy polski marketplace wymaga od sprzedawców wystawienia określonego procenta ofert powiązanych z kodami EAN w następujących kategoriach:
- Kultura i rozrywka – 50%
- Uroda – 50%
- Supermarket – 50%
- Dom i ogród – 50%
- Zdrowie – 50%
- Elektronika – 40%
- Sport i turystyka – 30%
- Moda – 30%
- Dziecko – 30%
- Firma – 30%
- Motoryzacja – 1%
Zauważ, że powyższe procenty będą stale rosnąć, ponieważ Allegro dąży do tego, aby produktyzacja stała się standardem dla całego serwisu.
Kody EAN – podsumowanie
Kody EAN to element, bez którego trudno wyobrazić sobie współczesny rynek e-commerce. Usprawniają logistykę sklepów internetowych i pozwalają na szybkie identyfikowanie konkretnych produktów. Nic więc dziwnego, że w celu prowadzenia sprzedaży w największych marketplace’ach przedsiębiorcy muszą wprowadzać do systemu kody EAN swoich towarów.
Jeśli chcesz ułatwić sobie ten proces i w pełni wykorzystać potencjał handlu elektronicznego, zaopatrz się w nowoczesne oprogramowanie e-commerce. Zainteresuj się przede wszystkim funkcją integracji, dzięki której połączysz wszystkie kanały sprzedaży (np. Allegro czy Ceneo) ze swoim sklepem internetowym. To pozwoli Ci uniknąć konieczności ręcznego wprowadzania kodów EAN do systemu i zautomatyzować cały proces wystawiania ofert!