Amazon vs. Allegro — z czego najlepiej skorzystać?

0
1658
amazon czy allegro

Wejście Amazona na polski rynek wzbudziło wiele skrajnych emocji. Konsumenci upatrywali w nim szans na niższe ceny zakupów w sieci, a sprzedawcy na możliwość dotarcia do zupełnie nowych klientów. Cała branża z zainteresowaniem monitorowała w dodatku zachowanie polskiego lidera e-commerce, czyli serwisu Allegro. Niektórzy spodziewali się bowiem, iż po dekadach hegemonii zyska on w końcu poważnego konkurenta.

Czy tak się rzeczywiście stało? W tym artykule zastanowimy się, czy do prowadzenia sprzedaży na polskim rynku lepiej nadaje się Amazon, czy Allegro.

Amazon vs. Allegro — kluczowe informacje

Pozycja Allegro na polskim rynku e-commerce nie podlega żadnym dyskusjom. To absolutny lider, który każdego miesiąca notuje wizyty około 18 milionów unikalnych użytkowników. Mniej więcej 117 tysięcy z nich to sprzedawcy, którzy cenią sobie możliwość dotarcia do bardzo szerokiej grupy docelowej o ściśle sprecyzowanych potrzebach konsumenckich.

Warto zauważyć, że Allegro ma już na swoim koncie jedno zwycięstwo nad międzynarodowym gigantem e-commerce. Mowa oczywiście o pojawieniu się na polskim rynku serwisu eBay w 2005 roku. Choć amerykańska platforma działa do dziś i cieszy się względnym zainteresowaniem Polaków, pod kątem popularności nie można jej nawet porównać do Allegro.

Na rynku globalnym eBay przegrywa natomiast z Amazonem, który może pochwalić się bazą ponad 300 milionów użytkowników w 180 krajach świata. Choć w Polsce serwis ten działa już niemal od dwóch lat, nie przyczynił się jeszcze do rewolucji w e-commerce. Wciąż nie może się równać z Allegro, które na przestrzeni ostatnich dwóch dekad zdążyło wypracować sobie znakomitą rozpoznawalność wśród Polaków.

O ile wizerunkowo faktycznie należy uznać wyższość Allegro nad Amazonem w naszym kraju, o tyle warto bliżej przyjrzeć się technicznym aspektom obu platform. Co przemawia na korzyść jednej, a co na drugiej?

Amazon vs. Allegro — koszty stałe

Porównanie Amazona z Allegro warto zacząć od kwestii stałych kosztów, które ponosić musi każdy sprzedawca korzystający z tych platform. Dzięki temu zorientujesz się, jakie wydatki należy uwzględnić w budżecie niezależnie od wygenerowanych zysków.

Amazon pozwala na prowadzenie sprzedaży w ramach planu indywidualnego lub profesjonalnego. Ten pierwszy nie wiąże się z żadnymi kosztami, lecz przeznaczony jest wyłącznie dla użytkowników oferujących do 40 produktów miesięcznie. Za każdy z nich serwis pobiera opłatę w wysokości 4 zł + VAT. Ten drugi natomiast kosztuje 165,91 zł + VAT miesięcznie i pozwala prowadzić nielimitowaną sprzedaż. Zapewnia jednocześnie dostęp do zaawansowanych narzędzi handlowych, statystyk oraz interfejsów API.

Na Allegro również można wybierać pomiędzy kontem prywatnym i firmowym, lecz od niedawna opłaty w obu przypadkach wyglądają identycznie. Jeśli poważnie myślisz o prowadzeniu sprzedaży w tym serwisie, w grę wchodzi zresztą tylko profil biznesowy. Bez względu na wybór musisz liczyć się z opłacaniem prowizji w wysokości 1 zł od każdej transakcji lub z subskrypcją Abonamentu Allegro. Występuje on w trzech planach:

  • Podstawowy — 49 zł miesięcznie.
  • Profesjonalny — 199 zł miesięcznie.
  • Ekspercki — 3000 zł miesięcznie.

Jak widzisz, stałe koszty prowadzenia sprzedaży na Allegro mogą bardzo się różnić w zależności od tego, na jaką skalę działasz i jakich funkcji e-commerce potrzebujesz. W niektórych przypadkach do ceny abonamentu (lub sumy prowizji od transakcji) należy doliczyć jeszcze opłatę za wystawienie aukcji. Obowiązuje ona jednak wyłącznie w określonych kategoriach, takich jak samochody, motocykle, nieruchomości, wakacje czy żywe zwierzęta.

Trudno stwierdzić, aby wysokość kosztów stałych przemawiała wyraźnie na korzyść Amazona lub Allegro. Wszystko zależy bowiem od tego, jakie plany abonamentowe wybierzesz i w jakich kategoriach będziesz prowadzić sprzedaż. Jeśli interesuje Cię najtańsze dostępne rozwiązanie, polska platforma (Abonament Podstawowy za 49 zł) okaże się jednak nieco lepszym wyborem.

Amazon vs. Allegro — wysokość prowizji

Poza opłatami stałymi sprzedawcy działający na takich portalach zakupowych jak Amazon czy Allegro muszą liczyć się także z prowizjami. Naliczane są one od każdej transakcji, a ich wysokość zależy zazwyczaj od kategorii aukcji.

Na Amazonie minimalna prowizja od sprzedaży wynosi 1 zł, z kolei na Allegro 0,25 zł (z paroma wyjątkami). Porównując ze sobą poszczególne kategorie pomiędzy obiema platformami, można zauważyć, że w większości przypadków polski serwis oferuje niższe stawki niż międzynarodowy gigant. Nie jest to jednak zasadą, więc każdy przypadek będzie wyglądał nieco inaczej.

👉 Dowiedz się więcej o prowizjach na Allegro.

Amazon vs. Allegro — koszty logistyki

Logistyka to aspekt, w którym Amazon ma wyraźną przewagę nad Allegro. Oferuje bowiem usługę Fulfillment by Amazon (FBA), która działa w następujący sposób:

  1. Transportujesz swoje towary do centrum logistycznego Amazon.
  2. Amazon wysyła Twoje zamówienia do klientów końcowych.
  3. Co dwa tygodnie rozliczasz się z Amazonem ze zrealizowanych zamówień.
  4. Amazon zajmuje się zarówno obsługą klientów, jak i polityką zwrotów.

Choć Fulfillment by Amazon jest dodatkowo płatny, w wielu przypadkach warto się na niego zdecydować. Usługa pozwala bowiem zaoszczędzić czas i usprawnić zarządzanie sklepem. Dzięki niej łatwiej Ci też będzie spełnić wymagania serwisu w zakresie dostawy. Chodzi na przykład o to, że w Amazonie 90% zamówień musi zostać zrealizowanych w przeciągu dwóch dni roboczych. Za sprawą FBA sprzedawca nie bierze tej odpowiedzialności na siebie.

W przypadku Allegro wszystkie procesy logistyczne pozostają po stronie sprzedawcy. Ich koszty zależą oczywiście od wybranych rozwiązań — m.in. sposobu magazynowania towarów, zatrudnianego personelu, wykorzystywanej infrastruktury itd. Dla niewielkich przedsiębiorstw wydatki te mogą okazać się dość spore, wobec czego usługa fulfillmentu w Amazonie byłaby zdecydowanie bardziej opłacalnym rozwiązaniem.

Amazon vs Allegro — koszty wysyłki

Zarówno w Amazonie, jak i w Allegro koszty dostawy zależą od wagi przesyłki. W tym pierwszym przypadku sprzedawcy mają jednak do wyboru zdecydowanie więcej przedziałów wagowych, toteż łatwiej jest im zoptymalizować wydatki związane z wysyłką. Dla użytkowników korzystających z usługi FBA ceny dostawy wahają się od 5,35 zł do 9,12 zł za sztukę. Pozostali ustalają stawki samodzielnie, na podstawie ofert wybranych przewoźników.

Na Allegro koszty wysyłki zależą wyłącznie do tego, z jakimi firmami kurierskimi współpracują sprzedawcy. Do dyspozycji mają oni między innymi:

  • Paczkomaty InPost — 9,99 zł.
  • Kurier DPD — 12,99 zł.
  • Pocztex — 11,99 zł.
  • Kurier UPS — 12,99 zł.

Warto jednak pamiętać, że dużo bardziej atrakcyjne ceny dostępne są dla sprzedawców biorących udział w programie Allegro Smart.

Koszty wysyłki nie stanowią czynnika, który dawałby wyraźną przewagę Amazonowi lub Allegro. Wysokość opłat zależy mianowicie od tego, czy skorzystasz z usługi FBA i jakie formy dostawy zaoferujesz w swoim sklepie.

Amazon vs Allegro — pozostałe czynniki

Porównując Amazona i Allegro, warto wziąć pod uwagę nie tylko kwestię kosztów, ale także zakres ofertowy obu platform. Zacięta rywalizacja na tym polu obejmuje na przykład:

  • Czas wysyłki — choć teoretycznie zależy od sprzedającego, z błyskawicznych realizacji zamówień znany jest Amazon. Wymusza on to niejako na swoich użytkownikach, czego efektem są przesyłki dostarczane nawet w dniu dokonania transakcji. Choć z perspektywy sprzedawców może się to wydawać utrudnieniem, kupujący dostrzegą w tym ogromną zaletę.
  • Czas na zwrot produktu — Allegro daje kupującym 14 dni na dokonanie zwrotu towaru, a Amazon aż 30 dni. Ten czynnik również może przekonywać kupujących do wyboru platformy Jeffa Bezosa.
  • Możliwości w zakresie promocji — oba serwisy posiadają własny system reklamowy, działający w podobnym modelu jak Google Ads. Allegro umożliwia także wyróżnianie aukcji na listach wyników wyszukiwania. O tym, którą platformę lepiej wybrać, zdecydują więc indywidualne potrzeby użytkownika.
  • Programy lojalnościowe — zarówno Amazon, jak i Allegro oferują kupującym dostęp do różnego rodzaju programów. Ten pierwszy serwis może przekonywać pakietem Prime, który obejmuje bogatą bibliotekę filmów, seriali, gier oraz e-booków. Ten drugi natomiast przyciąga takimi rozwiązaniami jak darmowe dostawy Smart czy Monety Allegro.

Amazon i Allegro zaciekle konkurują ze sobą o klientów w wymienionych wyżej obszarach. Kwestie te mają znaczenie przede wszystkim dla kupujących, ale to właśnie one zadecydują o tym, gdzie sprzedawcy będą szukać swoich szans na poszerzenie grona odbiorców.

Amazon vs Allegro — podsumowanie

Choć na polskim rynku Allegro jest nieporównywalnie bardziej rozpoznawalne niż Amazon, nie warto ograniczać się tylko do naszej rodzimej platformy. Amerykański gigant dysponuje bowiem atrakcyjną ofertą, a jego pozycja może cały czas rosnąć. Twój wybór pomiędzy tymi dwoma serwisami powinien więc zależeć przede wszystkim od profilu grupy docelowej oraz jej zachowań konsumenckich. Pamiętaj jednak, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby prowadzić sprzedaż na obu platformach.

👉 Dowiedz się także, jak program do obsługi Allegro może Ci pomóc w sprzedaży.